האם מכורים מאושרים?

מאת: אייבי ליקר קזס

שלום קוראים לי דרור ואני מכור,

אוהבים אותך דרור ...כך נשמעים מכורים יום ביומו במרכזיי הגמילה בארץ ובעולם, נושא ההתמכרויות מעסיק רבים מאיתנו הדואגים לפרט למשפחה ולחברה כולה, רבים האנשים הסובלים ממחלת ההתמכרות מסיבות סביבתיות נסיבתיות שהן העיקר וקיימת גם נטייה גנטית.

נחלק את סוגי ההתמכרויות לשלושה פלחים:

הראשון והנפוץ ביותר הוא התמכרות בלתי מזיקה, בה אנו מכורים לדפוסי התנהגות שאינם פוגעים בנו באופן כללי או בזולת או בתפקוד היומיומי, כדוגמת התמכרות לשוקולד לספורט לפחמימות וכו׳

ההתמכרות השנייה התמכרות גבולית או מתונה בה התפקוד היום יומי מתחיל להיפגע בעקבות התלות, אך עדין קיימים סדרי עדיפויות תקינים וקיים תפקוד בבית בעבודה ובחברה.

הסוג השלישי הוא התמכרות קשה בה המכור מרוכז אך ורק בהתמכרות ואינו מתפקד כלל במישורים אחרים, אלה מרוכז כל כולו בסיפוק התלות האובססיבית שלו, כך שהמטרה מקדשת את כל האמצעים, הם מסוכנים לעצמם ולחברה.

המחבר בין רצף שלוש ההתמכרויות הוא נושא התלות הפיזית, הפסיכולוגית, הנפשית והגופנית בחומר או בפעולות מסוימות,

ובעצם התלות בהם נשאלת השאלה - מי המנהל ? איפה בעל הבית? האם אתה שולט בהתמכרות ? או נשלט על ידה? וכנשלט האם אתה מאוזן ? מה אתה משיג ומה אתה מפסיד בהתמכרות ? האם אתה מאושר ?

הדרך מהתמכרות קלה להתמכרות קשה מוכרת לצערנו לכולנו, אנו פוגשים בהם ברחובות ובצמתים, אנשים המכורים לסמים קשים לעיתים נחשבים כמתים מהלכים שגזר דין מוות מרחף מעל ראשם, אך ישנה גם את הדרך בציר ההתמכרות מהתמכרות קשה ולהחלמה מלאה, ולראיה מאות ואלפים מכורים לשעבר בארץ ובעולם, אנשים שהתחייבו לעשות דרך, בעלי מודעות אישית מהגבוהות שיש, שכל בוקר אומרים את "נכון להיום", ולמרות שחלקם נקיים מעל לעשור הם יודעים ואומרים - קוראים לי דרור ואני מכור, חולה במחלת ההתמכרות.

״אני מכור״ מקפלת בתוכה את הידיעה, הקבלה וההפנמה של עצמך וזו התחלה מבטיחה !

להיות מודע להתמכרות ! ובשום אופן לא להתכחש לה,

רק על ידי קבלה של עצמך כפי שאתה באמת, בלי להתיפייף, או לחפף, יכולה לחולל שינוי משמעותי בחייך, עלינו להבין שאנחנו האוהב והאויב הגדול ביותר של עצמנו, אנו מחויבים לאהוב את עצמנו, לקבל ולהפנים שכל פעולה החלטה ומחשבה שלנו היא פרי ההוויה שלנו, הוויה שמצאנו לנכון לפעול על פיה מתוך שיקולים שלנו וסך ההחלטות שלקחנו הביא אותנו למצבנו הנוכחי, אסור לנו לשפוט או להחמיר עם עצמנו, עשינו כמיטב יכולתנו להגיע למה שאנחנו היום, אנחנו חייבים להיות שלמים עם עצמנו, וכי מה הטעם לכעוס על עצמנו ולצפות לעבר טוב יותר, זה בלתי אפשרי, מה שהיה היה ועלינו מונחת האחריות לגבי מה שיהיה, האם אנחנו רוצים ומוכנים לקחת אחריות על חיינו? האם אנו רוצים לקבל את המושכות חזרה לידינו? מי יהיה המנהל של חיינו ? האם אנחנו משתדלים בשביל עצמנו? האם אנו עושים כמיטב יכולתנו, תמיד ?

האם אנחנו מאושרים?

כשאנו אומרים "אני מאושר" למה בעצם אנו מתכוונים, מהו האושר?

רבים האנשים שיאמרו שאושר שווה להצלחה או כסף או אהבה או חלום שהתגשם, בדרך כלל נקשר למשהו חומרי, הישגי, שהאושר הוא דבר ששואפים אליו, שהאושר הוא... ממש מעבר לפינה, עוד כמה צעדים ואהיה מאושר, או לחליפין, הדרך אל האושר שלי עוד ארוכה......כרגע אני כמעט מאושר, או מאושר חלקית, האם זה נכון ? האם האושר האמיתי תלוי בדבר ? ואם כן , במה?

רבים התעסקו בשאלה הכול כך חשובה "מה הוא אושר?" ומה הופך אדם למאושר?

האם האושר הוא מטרה? האם האושר הוא יעד? או לחליפין האם הוא הדרך? או האופן?

אז בואו ונחשוב, אם מי שחושב שהאושר הוא מטרה, ולאחר מאמץ משיג אותה, כמה זמן הוא יהיה שרוי במצב של "אושר" לפני שיעבור למטרה הבאה, לפסגה הגבוהה יותר? הרי תמיד ישנה מטרה טובה יותר, ישנן אין סוף מטרות ראויות, כשהאושר תלוי בדבר הלך הדבר הלך האושר...

אם נבדוק בהגיון הפשוט מה פרוש המילה "מאושר", נבין שמאושר זה משהו שעבר תהליך אישור, כשאני מאשר את הדבר, כך הוא הופך למאושר, ואז אשאל את עצמי שאלות כמו, איזה סוג של אישור זה? ומי אמור לאשר אותי? מי הוא בעל הסמכות הזה שאמור לאשר אותי? האם הוא אני או מישהו אחר?

האם אנחנו רוצים שמוקד השליטה בחיינו יהיה חיצוני או פנימי? מי הוא המנהל את חיינו? מי הוא לוקח ההחלטות בחיינו? האם אנחנו חיים את החיים שלנו או של מישהו או משהו אחר?

והתשובה הבלתי נמנעת היא – אנחנו !! אני, אני הוא המנהל של חיי, אני הוא השולט בחיי, לוקח החלטות וחי את החיים שלי.

מתוך כך מובן שאני אמור לאשר את עצמי,

אם כן נפנה למקורות שלנו האם אנו מקבלים את המשפט "איזהו העשיר השמח בחלקו?",

אדם המרגיש חסר, שאינו שמח בחלקו, במה שיש לו, תמיד יחפש עוד ועוד, ברצון להשלים את החסר..

בניסיון להיות שלם, מושלם, 1000 זה הרבה או מעט? 10000 זה יותר, 100000 זה הרבה יותר וכו.... ואילו לעומתו אדם אשר שמח במה שיש לו, נינוח יותר, לא שרוי במאבק יום יומי להשלים את החסר.

אם כך איך אני מאשר את עצמי בכדי להפוך למאושר? מה עלי לעשות?

הדבר הראשון והמשמעותי ביותר הוא לאשר את עצמי, לקבל לדעת להפנים ולאהוב את עצמי, לקחת אחריות על חיי ולהבין שאני במצבי הנוכחי בשל סך כל ההחלטות שלקחתי עד היום, ועל כך יש להודות, לא משנה היכן אנחנו נמצאים במבחן התוצאה !!! זה חשוב מאד וקריטי לקבל את המצב הנוכחי בהבנה ובחמלה הרי אני האחראי הבלעדי על הפרשנות שנתי לאותו רגע, ואם אמשיך בדרכי ולא אשתנה, זו תהיה טעות לחשוב שהתוצאות ישתנו מאליהן, אלה עלי לרצות בשינוי.

ריכזתי עבורכם טיפים מעשיים -

1. קבלה, קבלו את המציאות כמו שהיא, וכי יעזור לנו לעוות אותה ? לשנותה לטובה או לרעה במחשבותינו? המציאות היא עובדה קיימת וככל שנקבל אותה כמו שהיא נוכל גם לשנות אותה, לדוגמה: כשאנו מגיעים לרופא אנו מספרים לו בדיוק היכן כואב לנו בכדי שיוכל לטפל בנו ביעילות.

2. הכרת תודה, הערכה, הסתכלו סביב וראו כמה דברים יש לכם, מהקטן ביותר ועד לגדול, שום דבר אינו מובן מאליו, מצב של הכרת תודה משפר מאד את איכות החיים בטווח הקצר והארוך.

3. מיקוד, התמקדו במה שיש לכם, נסו להתענג על גם על הדברים הקטנים בחייכם, ולחלוטין לא להשוות את עצמנו לאנשים אחרים, כל אחד אחר הוא עולם ומלואו, אך הוא לא אני ולהפך.

4. סליחה, לסלוח לעצמי ולאחרים, סליחה פותחת חלון לחיים טובים יותר נעימים נינוחים מאוזנים ומציאותיים, לאיכות חיים גבוהה ולהתפתחות.

7. ננסה למצוא ולעסוק במטרות משמעותיות,מטרות ראויות משפרות את הסיפוק האישי וכמובן מיצוי הפוטנציאל הטמון בנו.

6. נתינה ללא תמורה, תאמינו או לא, זה עושה נפלאות, ומוסיף משמעות וסיפוק לחיינו.

7. נסו להיות שמחים יותר לחייך יותר, אפילו אם בהתחלה תעמידו פנים, זה ישנה אתכם כמו שאומרים

Fake it till you make it

8. התחילו לעשות פעילות גופנית הוכח חד משמעית כי המוח מפריש חומרים הגורמים להנאה וסיפוק במהלך פעילות גופנית.

9. חישבו מה הוא הדבר שהייתם מוכנים לעשות ללא תשלום? איזו עשייה מהנה אתכם? איזה עיסוק גורם לכם לא לשים לב לזמן.., דאגו לעשות אותו כמה שיותר

10. שמרן על קשר, נסו לשמור ולפתח קשרים חברתיים ומשפחתיים, שתפו אנשים קרובים בנושאים הקרובים לליבכם, אין צורך לשאת את כל העול על כתפיכם, תנו הזדמנות לאחרים להשתתף ולעזור, כפי שגם אתם הייתם עושים, ואפילו עצם ההקשבה לעצמיכם בעת השיתוף והשיחה מסייעת בהבנת העניין ובדרכים לפיתרון.

11. האם אנו מונעים מתוך אינטרס לתווך הקצר או הארוך, עצם המחשבה הזו נותנת מרווח זמן בכדי להשכיל את החלטותינו

12. בואו ונבדוק מה במציאות הוא תולדה של אחריותנו ומה לא, מה במעגל ההשפעה שלנו ומה לא, כדוגמה- העובדה שיורד גשם, בעלי חיים נכחדים, אנשים הולכים וכו" האם זה באחריותי או לו, האם ביכולתי להשפיע על התוצאות הקימות ? לעומת איכזבתי, ביטלתי, שיקרתי , האם ביכולתי לשנות את מהלך העניינים? ברור, ואכן זה במעגל ההשפעה שלי.

אז בואו נתמקד במעגלי ההשפעה שלנו, בצעדים קטנים בכדי לשנות את המציאות

אייבי ליקר קזס מאמן אישי הוליסטי להעצמה ואיזון , מטפל במרכז "קטבים" מבית "מאניקר" המרכז הישראלי לטיפול בהפרעות מצבי רוח והתמכרויות - http://manicare.co.il/

מה אנחנו מציעים

  • קורס הכשרה להדרכה

    manicareacademy

    Manicare Academy - קורס הכשרה להדרכה והתערבות בבריאות הנפש

    להמשך קריאה
  • בית שיקומי למתמודדים

    5

    בית שיקומי במושב ינוב אשר משלים את תהליך הריפוי בסביבה המספקת התנסות, הכוונה וייעוץ עד לשלב ההשתלבות העצמאית בחברה. 

    להמשך קריאה
  • אשפוז בית

    7

    אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי הינו אחד הפתרונות היחידים שמציעה הרפואה הציבורית במדינת ישראל במצבים שכאלו. במקרים רבים ישנה גם אלטרנטיבה אחרת.

    להמשך קריאה
  • טיפולים למתמודדים צעירים

    maniteennew

    בשנים האחרונות, אנו פוגשים יותר ויותר בני נוער, שנקלעים במהלך התבגרותם למצבים רגשיים ונפשיים מורכבים, שמקשים עליהם ועל בני משפחותיהם, להתמודד עם הקשיים בכוחות עצמם. 

    להמשך קריאה
  • אשפוז יום

    1

    במקרים רבים השיקום האמיתי של מתמודדים כרוך בשינויים רבים באורחות החיים.
    החזרה לחיים האמיתיים חייבת לפעמים להיעשות בסביבה שונה בתכלית.

    להמשך קריאה
  • אימון למצבי הרוח

    בשנים האחרונות, לאור בקשת משפחות רבות פיתחנו במרכז מאניקר כלי טיפולי חדשני: אימון למצבי הרוח. הכלי החדשני מביא לידי ביטוי את כל הידע המקצועי, קבוצות התמיכה ושלל שיטות טיפול עדכניות. אפשר לחיות בצורה טובה ומאוזנת ולא לוותר על דבר

    להמשך קריאה
  • אבחון וליווי פסיכיאטרי

    במקרים רבים, מתחיל האיזון מהפן הפרמקולוגי: איזון תרופתי מדויק הינו הכלי החשוב והיעיל ביותר בפרט במקרים אקוטים. הפיקוח והליווי הפסיכיאטרי ושינויי מינון והפחתת התרופות מפעם לפעם חיוני לכל תהליך

    להמשך קריאה
  • טיפול וייעוץ למשפחות
    בטיפול המשפחתי אנו מסייעים למשפחה להכיל את המשבר, לנתח את התנהלות המשפחה במצב החדש ולבחון את המקום של כל אחד במשפחה: כיצד השפיע המצב, מהם דרכי ההתמודדות וכיצד המשפחה מתמודדת ברמה המערכתית
    להמשך קריאה
  • טיפול בהתמכרויות

    כמו בדיאטה רבים יכולים לכאורה להיגמל מההתנהגות ההרסנית לזמן קצר אך בכדי לעשות זאת לאורך זמן דרושה עבודה מקיפה.
    במידה ונעשה תהליך גמילה והחלמה משמעותי ומאתגר, המטופל יכול להרגיש שיפור ניכר באיכות חייו ברב המישורים

    להמשך קריאה
  • הכוונה תעסוקתית ושיקום

    הרעיון שמנחה אותנו בעבודת השיקום ובכלל, הינו שיש לתפור חליפה אישית עבור כל מתמודד עמו אנו עובדים ומלווים. אנו עושים זאת על ידי בנית תכנית שיקום אישית, אשר מותאמת לכל אחד על פי הצרכים, היכולות, הרצונות והחלומות שלו.

    להמשך קריאה
  • טיפולים בסקייפ

    במקרים מסוימים בהם המטופלים או משפחתם נמצאים במרחק רב ממרכז מאניקר ברשפון או שהם שוהים בחו"ל, אנו משלבים ומאפשרים טיפולים באמצעות רשת האינטרנט והסקייפ

    להמשך קריאה
  • קבוצות תמיכה

    קבוצות תמיכה להפרעות במצב הרוח - בשנת 2001 החלה מאניקר בהקמת קבוצות תמיכה למתמודדים עם הפרעות במצב הרוח. סיווג המשתתפים : מגיל 18 ומעלה, מכל שכבות האוכלוסייה

    להמשך קריאה