טיפולים למתמודדים צעירים

maniteennew

בשנים האחרונות, אנו פוגשים יותר ויותר בני נוער, שנקלעים במהלך התבגרותם למצבים רגשיים ונפשיים מורכבים, שמקשים עליהם ועל בני משפחותיהם, להתמודד עם הקשיים בכוחות עצמם. 

maniteennewבשנים האחרונות, אנו פוגשים יותר ויותר בני נוער, שנקלעים במהלך התבגרותם למצבים רגשיים ונפשיים מורכבים, שמקשים עליהם ועל בני משפחותיהם, להתמודד עם הקשיים בכוחות עצמם.

ממילא, בגיל ההתבגרות, החוויות נחוות מועצמות במיוחד, תוך מעברים מהירים וחדים, בין טוב לרע, בין תקווה לייאוש, בין שחור ולבן. ניתן לתאר שלב זה, כחוויה סוערת, שלעיתים מקשה על יכולת הניווט בתוכה בפרט בעידן הטכנולוגי הנוכחי.

במובן מסוים, מתעוררת ההבנה, כי מה שהיה – הוא כבר לא מה שיהיה, והבנה זו מעוררת חששות ותחושת חוסר אונים, כיוון שעדיין לא ניתן לראות את ה"אופק", שבו תתייצב המציאות החדשה. אחד הדברים הראשונים שנפגעים, זה האמון ההדדי בין המתבגר/ת להוריו ולסביבתו הקרובה. התקשורת עלולה להחוות, קשה, מתסכלת, מכאיבה, וכל זאת, אם היא מתאפשרת כלל.

הטיפול בבני נוער, נע בין יצירת מרחב אישי חדש עבור המתבגרים, תוך בניית אמון ויצירת תקשורת אותנטית עם המשפחה והסביבה החברתית, ובין השיתוף של המשפחה בתהליך, בין עם המתבגר במשותף, או במסגרת הדרכת הורים וטיפולים משפחתיים. אחת המטרות הטיפוליות השכיחות הינה חיזוק הסנטר הפנימי תוך הבנת הגבולות והצרכים המשפחתיים.

מרכז מאניטין לטיפולי יום בבני נוער מבית "מאניקר" ו"קטבים" www.manicare.co.il, נועד לתת מענה לבני נוער ולבני משפחותיהם, המתמודדים עם הפרעות במצבי הרוח, דיכאון, התקפי זעם, חרדה חברתית וכללית, ירידה בתפקוד, הפרעות אכילה, התמכרויות, דימוי עצמי ירוד וכד'.

המרכז מציע מסגרת יומית, בין השעות 14:00-19:00, שאליה יכול המתבגר/ת להגיע בימים א'-ה', וליהנות ממסגרת טיפולית הוליסטית מגוונת, הכוללת מגוון רחב של טיפולים, אישיים וקבוצתיים, כגון טיפולי פסיכותראפיה, טיפולי גוף נפש , פעילות גופנית מגוונת, פעילות חברתית/קבוצתית לשיקום מיומנויות חברתיות והתמודדות עם חרדות חברתיות, את המרכז מלווה פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער.

לצד הטיפולים הפרטניים והקבוצתיים מציע מרכז מאניטין מגוון מרחבים אישיים המותאמים אישית לכל מתמודד ומתמודד. הטיפול, בבני נוער מובדל משמעותית מהטיפול במבוגרים בין היתר בכלים החברתיים והאישיים שחיוניים לשיקום ולאיזון. מרכז מאניטין מציע שלל פעילויות כגון משחקי כדור, פינג פונג, חדר אומנות מאובזר, חדר מוסיקה, טיולים ואתגרים אישיים וקבוצתיים שחשיבותם משמעותית ומשלימה את הטיפולים האלטרנטיביים ההוליסטיים והקונבנציונאליים.

בנוסף, מציע המרכז הדרכות פרטניות וקבוצתיות, להורים ולמשפחות של הנערים/ות המתמודדים, על מנת לתמוך להדריך ולחזק את המערכת המשפחתית הכוללת מסגרת טיפולית וחברתית הנותנת מענה הוליסטי בפיקוח פסיכולוגי ופסיכיאטרי תוך דגש על סדר יום, הרגלי חיים נכונים, תזונה, פעילות ספורטיבית וטיפוח חיי חברה. דגש חשוב בתכנית הוא תאום הציפיות והקניית כלים מעשיים למשפחות המתמודדים הצעירים.. הטיפול מתקיים בסביבה חמה ומכילה, תוך יצירת, מרחב אישי בטוח למתמודדים המאפשר דימוי וביטחון עצמי מועצמים, מיצוי היכולות האישיות ושיקום מהיר בדרך לחיים מאוזנים ותקינים תוך השתלבות במסגרות הלימודיות, הצבאיות והחברתיות, של בני גילם.

 
 
 
 

מאניטין - מרכז יום הוליסטי מבית מאניקר מציע תכנית אינטנסיבית ואינטגרטיבית תוך התייחסות פרטנית לכל משפחה ומקרה.

 

יתרונות התוכנית:

  • צוות חם ומסור שמלווה את המתמודדים – במרכז מאניטין ו/או בבית המטופל מרגע השיקום ועד לשיקום המלא וחזרה לחיים תקינים

  • עשרות מטפלים וחונכים בעלי הכשרה והתמחות בטיפול בבני נוער

  • שיטות טיפול שונות ומגוונות, המותאמות לכל מתמודד באופן אישי

  • פיקוח פסיכיאטרי צמוד – ע"י פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער

  • ניהול מקרה ע"י פסיכולוגית/פסיכותרפיסטית מומחית לטיפול בבני נוער

  • מגוון חונכים וחונכות לליווי המתבגרים בסביבת מגוריהם או במרחבי מאניטין המודרכים ע"יי פסיכולוגית קלינית

  • אינטראקציות חברתיות במסגרת קבוצות טיפוליות וחברתיות

  • פיתוח מיומנויות והקניית כלים לפיתוח הרגלי חיים וניהול סדר יום תקינים

  • ליווי משפחתי תומך ומשקם

 

מאניטין – מרכז יום הוליסטי לטיפול בבני נוער קהלים ותנאי קבלה:

גילאים – 14-20 במקרים מיוחדים יתקבלו מטופלים בגילאים צעירים יותר לאחר אינטייק של מנהלת המחלקה או הפסיכותרפיסטית הראשית.

מטופלים מגיל 20 יופנה למרכז היום לבוגרים "קטבים".

מטופלים צעירים מגיל 14 יקבלו לאחר האבחון תכנית פרטנית מותאמת אישית.

 
 
 
 

צוות המטפלים:

מנהלת המחלקה- מירי קניאל

עובדת סוציאלית (MA) בעלת ניסיון רב שנים בשיקום וטיפול . שמשה במשך 10 שנים כסמנכ"לית ברשת "עמל ומעבר".

C:\Users\User\Downloads\IMG_0936.JPG

 
 

מנהל רפואי – ד"ר אלון אשמן

ד"ר אלון אשמן, פסיכיאטר. תושב הוד השרון, נשוי +3. 
בעל קליניקה פרטית כפסיכיאטר ופסיכותראפיסט מאז 1999 ופסיכיאטר בכיר בכפר איזון.
בוגר לימודי רפואה מאונ' בן גוריון והתמחות בפסיכיאטרה בבי"ח שלוותה. בוגר הכשרות לטיפול קצר מועד, היפנוזה וEMDR

דר אלון אשמן

 

 
 

פסיכותרפיסטית ראשית – סיגל אביאל

מתמחה בפסיכותרפיה גופנית, מטפלת מוסמכת בשיטת אלבאום, ובפסיכותרפיה ממוקדת גוף-נפש. מדריכה מתמחים בפסיכותרפיה גופנית, במסגרות טיפוליות שונות. מנחה מוסמכת של קבוצות תהליכיות/דינאמיות. מזה 15 שנה מטפלת בבני נוער רבים המתמודדים עם קשת רחבה של קשיים רגשיים, חברתיים, משפחתיים, קשיי הסתגלות, ונפגעי/ות תקיפה מינית. חברת צוות בכירה במרכז טיפולי של פנימיית נוער. עובדת במקביל עם בני הנוער ובני משפחותיהם, במצבי משבר, המתבטאים בחיי היומיום של המתבגרים, ובקשרים האישיים עם משפחתם.


סיגל אביאל

 

טיפול והדרכה משפחתית -אור אביאל

עובד סוציאלי קליני ומנהל תחום טיפול משפחתי "בקטבים" בעל תואר שני (M.S.W), עם התמחות בטיפול זוגי ומשפחתי.
עבור המתמודדים - הטיפול הינו פרטני, תוך שימוש בטכניקות פסיכודינמיות, ניורו-ביולוגיה בין אישית, וטיפול באומנויות לחימה. עבור המשפחות - הטיפול הינו ברמה המשפחתית – כיצד לפתח תקשורת מיטיבה ותומכת עם בן/בת המשפחה בהתאם למצבו הנפשי, כיצד לסייע יותר טוב ובאופן יעיל יותר, כיצד לשמור על כלל המשפחה נוכח ההתמודדות / המשבר שלעיתים קרובות נוצר. ליווי ותמיכה כוללת לאורך תהליך השיקום
אור אביאל

 
 
 

ד"ר אמיר קוליק

ד"ר (PhD) אמיר קוליק – ד"ר למזרחנות וקצין מודיעין לשעבר. מורה רוחני בשיטת 'חיבור למודעות על', מתקשר ומטפל. מאסטר ל NLP, במסגרת זו הוכשר על ידי מפתח השיטה ד"ר ריצ'ארד בנדלר. מרצה ומנהל מקצועי של תחום ה NLP בקמפוס ברושים באוניברסיטת ת"א; מרצה בתוכנית לפיתוח מנהלים בסמינר הקיבוצים. מתמחה בטיפול בטראומות והוצאת אנשים מתקיעויות. בעל ניסיון רב בטיפול ובהנחיה של יחידים וקבוצות. משלב בעבודתו כלים רוחניים, אנרגטיים, קוגניטיביים ורגשיים.

 


 

 

יואב מרום- מיינדפולנס ופעילות גופנית

הדבר הראשון בעבודה עם אנשים זה הקשר, קשר אנושי פשוט. מתוך הקשר צומח השינוי.  לאורך השנים,  במגע עם אוכלוסיות שונות הבנתי שעל מנת ליצור שינוי צריך להצטרף אל העולם של האדם שניצב לידי. להבין מה הוא אוהב ומה מעניין אותו  אני משלב כלים מעולם העבודה בטבע, ריצה והקשבה ואמונה גדולה שלכל אדם יש את היכולת להשתנות.

יואב, בעל תואר בעבודה סוציאלית מהאוניברסיטה העברית בירושלים, בוגר קורס מאמני ריצות ארוכות -ביה"ס שיאים וכיום מסיים את בפסיכותרפיה רב תחומית ב"טבע מהות". ניסיון עם בני נוער כעובד סוציאלי בפנימייה פוסט אשפוזית ובמחלקת הילדים הסגורה בנס ציונה.


 


הסטודיו לאמנות ולריפוי בעיסוק

מאיה שוחמי - מטפלת ראשית באמנות ומנהלת הסטודיו לאמנות  "פוני קטן"

בעלת תואר שני בטיפול באמנות והתמחות בטיפול בילדים ובני נוער.
עוסקת בתחומי האמנות מתוך אהבתה ליצירה ולילדים מתוך אמונה כי האמנות טומנת בחובה כוח טיפולי אינסופי לאיזון ולריפוי. לרוב, דרך העשייה וההבעה שבאמנות מתקלפות הקליפות יותר מאשר בכל מילה או שיחה.


 

פסיכותראפיה באומנות - נבו עמית

פסיכותרפיסט באומנות מזה 17 שנים, בוגר תוכנית הכשרה לתרפיה באומנות בגישה אנתרופוסופית בקולג' הייברנייה שבאנגליה, וכן הכשרה בטיפול בגישת הפסיכוסינטזה באוניברסיטת מזרח לונדון ומדריך מוסמך למטפלים מאוניברסיטת וולש.
את  ניסיונו הרב צבר באנגליה בטיפול בהפרעות אישיותיות שונות. כמו כן, הקים וניהל מרכז טיפולי לבני נוער עם הפרעות רגשיות והתנהגותיות וניהל את הקולג' להכשרת מטפלים באומנות. כיום נבו מרבה להנחות תוכניות וסדנאות הכשרה למטפלים באומנות בדרום מזרח אסיה וכמו כן מטפל שם בילדים ובמבוגרים.
טיפול נפשי בתפיסתי הינו הרחבת המודעות של מטופלי באמצעות הכרות עם רבדים נפשיים ורוחניים שלעיתים אינם מודעים  להם. במפגש הטיפולי, השימוש בתהליכי היצירה וחומרים לא וורבלים בונה גשר לעולמו הפנימי של המטופל ובשילוב השיח  מסייע לפתח יכולות וכוחות באישיותו להתמודדות ולחיים תפקודיים.

 

דלית גבאי  - מנחת קבוצות טיפול באומנות ובכתיבה יוצרת

יועצת אירגונית ומנחת קבוצות. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בהנחיית קבוצות בשילוב אמנות.
לומדת לקראת תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית. באוניברסיטת תל אביב. מעבירה קבוצות טיפול באמנות וקבוצות כתיבה יוצרת.
עבדה במשך 10 שנים כיועצת ארגונית בכירה בחברת oci"  - יעוץ ארגוני". לאחר מכן עשתה הסבה לתחום הטיפול.

 



דנה דומברובר - מרפאה בעיסוק- בוגרת אוניברסיטת תל אביב, בעלת 20 שנות ניסיון בטיפול.


במסגרות טיפול ושיקום.
כיום עובדת בתחום טיפול, שיקום והחלמה במרכז יום ובקהילה.
לימודים נוספים: העשרה אינסטרומנטלית, DBT, IMR,
הכרות רחבה עם גורמי  השיקום בקהילה , ליווי תהליכים מול ביטוח לאומי וסל שיקום.


 

פוטותרפיה – אורטל כתריאל

בעלת תואר ראשון (B.E.D) בתקשורת, קולנוע וחינוך.
בעלת ניסון רב בהפקת קולנוע וטלוויזיה בארץ ובחו"ל
מדריכה שיקומית בעלת ניסיון רב בתחום בריאות הנפש

 

מלווה טיפולי- תומר עזר

מוסמך לטיפול בפסיכותרפיה גופנית מטעם מכללת רידמן. בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה מטעם האוניברסיטה הפתוחה. בעל ניסיון עשיר בליווי נפגעי נפש. בעל ניסיון עשיר בליווי פרטני של ילדים עם קשיים רגשיים וקשיי תקשורת. מוביל קבוצות טיפוליות לילדים.

מרחב חייו הוא האזור בו מרגיש הנער בטוח ומשם קל לו יותר גם ליצור אמון- ליצור קשר. היכולת ליצור קשר אינטימי שנמצא בתוך חייו של הנער היא בעלת איכות מרפאת בפני עצמה- עצם הנוכחות בקשר משמעותי יוצרת אט אט בטחון פנימי, תחושת הכרה בערכו ומחברת אותו לכוחות היצירה הפנימיים שלו, לעצמו ומכאן בעצם אפשר לומר מגיעה הסגולה המהותית השנייה של יצירת קשר אינטימי ויצירתי עם המטפל במרחב חייו- הביטחון לצאת אט אט אל העולם ובצורה שתיטיב עמו. הליווי הטיפולי במרחבי החיים הופך גורם מתווך בין הנער לעולם ולא רק ברמה הסמלית אלא גם ברמה הקונקרטית- לצאת יחדיו החוצה למגרש המשחקים, לטבע, לבנות דברים מעץ, לעשות ספורט, לנגן בגיטרה ולשיר, לעשות מדורה וכו'. בעבודתי הטיפולית אני גם משתמש בחצר ביתי המרווחת כדי לעשות הרבה מן הדברים שציינתי.


 

טיפולים  הוליסטיים 

טלי בר – רפואה סינית
 

מטפלת ומרצה ברפואה סינית- יפנית במשך שנים רבות.
התמחתה בסין באומניות המגע והתנועה– צ׳י קונג ,טווינה ושיאצו.
מנחה לתזונה טבעית וניקוי רעלים.
בעלת קליניקה פרטית במודיעין ובתל אביב.
 הטיפול הסיני נוגע בכל רבדי הגוף, הנפש והרוח ומאפשר חיבור ביניהם ויצירת הרמוניה וזרימה.
מאמינה שבטיפול בדיקור ניתן לעורר את העוצמה הפנימית הטמונה בכל אחד מאיתנו ,כדי ליצור שינוי ולהביא עצמנו לריפוי ולבריאות טובה.
עבורי הטיפול הינו ה״דרך״ (ה-Dao) - ההקשבה, הנתינה, ההתבוננות והקניית אהבה עצמית,
שהם חלק בלתי נפרד מדיוק המחט ומיציבות המגע.

C:\Users\Arnold\Desktop\יהל\יהללל\טלי בר.jpg


 

מלי דור - מטפלת הוליסטית

מוסמכת מכללת רידמן, פסיכותרפיה טרנס- פרסונלי, שיחות והילינג,

בשילוב דמיון מודרך, מדיטציה, מינפולנס .

התמחויות: ליווי תהליכי צמיחה והתפתחות לאיזון גוף,נפש ורוח -

בתהליכי פוריות, מחלות מסכנות חיים, הפרעות ופגועי נפש.

 

תהליך הריפוי הטרנס- פרסונלי מתייחס לכל החלקים המטפיזיים של האדם: הפיזי, רגשי,

מנטלי ורוחני, כי האדם הוא מכלול שלם, המורכב מחלקים אלו, המקיימים ביניהם

אינטראקציה והרמוניה.

 
 

C:\Users\Arnold\Desktop\יהל\יהללל\מלי דור.jpg

 

טל ברכה

מטפלת בשיאצו מדריכת יוגה ומאמנת אישית. מאמינה בחיבור בין הגוף לנפש ולהשפעת המחשבה על שניהם. עוזרת למטופליי ומתרגליי לחבר בין שלושת המרכיבים באמצעות תנועה, טיפול במגע ושיחה.

טל ברכה

 
נטלי לקה

מטפלת במגע בשיטות soft & deep tissue massage, myo-facsial release.
מתגוררת ומטפלת ברשפון. סטודנטית שנה ב' לרפואה אוסטאופתית בוינגייט.

דרך מגע עמוק ומקשיב ואיזון מתחים רקמתיים קיימת הזדמנות להתחברות עצמית דרך הגוף - התחושה, הנשימה והמקצב הפיזי/רגשי. המגע אשר עוזר להתמקד בחוויה האישית ולהכילה במרחב שקט ומדויק , מחבר את האדם אל העוצמות הפנימיות והדרך המיוחדת שלו. פעמים רבות בעיה רגשית תתבטא באזור מקושר פיזי וע''י הקלה גופנית, ההתמודדות הנפשית הופכת קלה יותר.

נטלי לקה


 

אתי שוחמי – רפלקסולוגיה
רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול רפואי אלטרנטיבי המשתמשת במעשה הפיזי של הפעלת לחץ בכפות רגלייםכפות ידיים או אוזניים באמצעות האגודל, אצבע מסוימת, וטכניקות ידיים.

 

 

אבישג פיטוסי  מורה להאטה-ראג'ה יוגה

.מתוך ההבנה שאפשר לעבוד על הגוף מתוך נוכחות מנטאלית ניתן ליצור שינויים של ממש בכל רמותיו של המבנה האנושי, מועברים שיעורי היוגה באוריינטציה לתנועה הבאה מתשומת הלב, תוך כדי עבודה של ייצוב והפעלה של נינוחות.

בוגרת הקורס להכשרת מורים להאטה-ראג'ה יוגה בהוראתה של יעל זיו בקמפוס "שיאים" באונ' תל-אביב.

ארומה תרפיסטית וסטודנטית לרפואה בצמחי מרפא בקמפוס ברושים באונ' תל- אביב.

אבישג פיטוסי:

 
 
 

קונג פו שאולין – עופר כהן


קונג פו הינה אומנות לחימה יעילה ביותר לריפוי ושיקום הגוף והנפש. האימונים בקונג פו שאולין מפתחים את  הקוארדינציה, כוח מתפרץ (בסינית פא לי), יכולות אקרובאטיות, שיווי משקל, יכולות לחימה, גמישות, יכולת ריכוז, שליטה גבוהה בגוף וברוח, נחישות ורוח של לוחם (fighting spirit), משמעת עצמית, ביטחון עצמי ורוגע. מטכניקות הלחימה של החיות, כלי נשק עתיקים ועד הגנה עצמית, קרבות מגע מלא מדיטציות, פילוסופיה ועוד. 

 

טיפול במוסיקה  ומנהל חדר המוסיקה – יונתן וענונו

מגיל צעיר עוסק בכתיבה, הלחנה ומוזיקה. התחלתי לנגן לאחר שחבר לימד אותי כמה אקורדים והמשכתי ללמד את עצמי. כבר בגיל 17 סבלתי מהפרעות במצבי הרוח. ומגיל 17 התחלתי טיפול. לפני זמן מה הגעתי למאניקר בעקבות משברים נפשיים שונים. עברתי אימון מתמשך, וכחלק מהתוצאות של הטיפול התחלתי לשלב את המוסיקה עם הדרך והמסע הטיפולי שלי עם ליווי של מטופלים. אני מאמין שהמוזיקה יכולה לאזן ולגעת בכל אדם ולהוציא ממנו דברים שקשה לו לשחרר. נכון להיום אני לומד בבית ספר למוסיקה ברימון. מלחין, כותב, מלמד מוסיקה ושר. אני מזמין אחרים להתנסות בטיפול במוסיקה שמאפשר שינויים, שחרור ופיתוח החלקים היצירתיים שבנו.

יהונתן וענונו

 

כלבנות טיפולית

בכלבנות טיפולית נעזר המטפל בכלב, בתקשורת עם הכלב ובהליך האילוף ככלי לצורך חילוץ ופיתוח מיומנויות שונות וכן להפחתת ביטויי התנהגות שלילית. עצם השהייה במחיצת כלב, טומנת בחובה יתרונות רבים מהפחתת תחושות חרדה ודיכאון ועד פיתוח אמפתיה ורגישות כלפי צרכי האחר והגברת אינטראקציה חברתית. הליך האילוף עצמו משמש גם כן כלי מרכזי ומאפשר לעבוד על הפחתת ביטויי התנהגות אימפולסיבית או אגרסיבית, ביסוס התנהגות המשדרת ביטחון עצמי וחיזוק תחושות הצלחה וחוללות עצמית, הבנת הגורמים המעוררים רגשית ורכישת מיומנויות חיוביות לפתרון אתגרים רגשיים. נראה כי ליכולותיו הטבעיות של הכלב להעניק אהבה ללא תנאי, תחושת רוגע ונינוחות תרומה אדירה לתהליך הטיפולי, ממחקרים שונים עולה כי שילוב כלב בטיפול בילדים ונוער תורם הן לזירוז התהליך והן להפגנת ביטוי התנהגות רגועה המסייעת לטיפול.

 

 

אימון למצבי רוח

התייחסות אמיתית לכל רבדי חייו של המתמודד תוך הבנת שורשי ההפרעה, והגורמים המעכבים. חשיבות המשפחה כחלק מהשיקום היא ללא ספק נדבך חשוב בתחום האימון למצבי רוח.
אבחון המצב ללא דעות קדומות ובחירת המטרות לטווח הבינוני מהווים חדשנות טיפולית ודרך ההתמודדות עם האבדנות ותחושת ה"שום דבר לא יעזור". החיבור עם המתמודד מתאפשר בצורה בלתי אמצעית, מתוך החוויה האישית של המטפל ומתוך הבנה עמוקה של התהליך עמו מתמודד המטופל.

מפתח השיטה – ערן רענן מנכ"ל מרכז מאניקר ומאמן למצבי הרוח.

 
 

טיפול בהתמכרויות- בתיה ביגון

פסיכותרפיסטית יונגיאנית-אנליטית ומטפלת בהתמכרויות. בעלת ניסיון של למעלה מ-25 שנה בעבודה עם תכנית 12 הצעדים. מנחת קבוצות של תחלואה כפולה במרכז יום בבית החולים שלוותה. בעלת קליניקה עצמאית לטיפול פרטני במבוגרים ומתבגרים.
בעלת תואר שני בטיפול באומניות מאונ' אדינבורו, הכשרה תלת שנתית בפסיכותרפיה יונגיאנית אנליטית בסמינר הקיבוצים, ופסיכותרפיה ממוקדת קצרת מועד מאוניברסיטת בר אילן.

בתיה ביגון

 

מערך החונכות


"במאנטין" תוכלו למצוא מגוון חונכים וחונכות אשר עברו הכשרה בתחום בריאות הנפש, החונכים ילוו את המתמודדים במהלך שהותם במאניטין ובמידת הצורך גם בבית.

מדריך ראשי : יוני יוספי


בן 29, בעל ניסיון נרחב בתחום ההדרכה והעבודה עם בני נוער על קשת רחבה של מקרים- בני נוער בסיכון, בני נוער המתמודדים עם התמכרות לסמים, בני נוער על הספקטרום האוטיסטי ושילובם במסגרות חינוך רגילות.
יוני סיים תואר ראשון בתכנית המצטיינים המשולבת בפסיכולוגיה וביולוגיה, ניחן באינטליגנציה רגשית גבוהה, יכולת הכלה וקריאת מצבים חברתיים וחיבור אישי ואמיתי לבני הנוער המתמודדים.

 
 

כפיר אורן
מאמן כדורגל כ12 שנים בעל ניסיון עשיר בעבודה עם נוער בסיכון עצמאי בתחום האומנות וnlp


 

עדי ברזילאי

כמתמודדת לשעבר עדי מבינה את נפש האדם ברגישות והבנה עמוקה של רבדי התחושות וההתנהגויות הנלוות. בעלת ניסיון רב בליווי מתמודדים להשתלבות בקהילה וחזרה למסלול חיים תקין.

 


חשיבות הפעילות הקבוצתית בתהליך השיקום של מתבגרים


מעמדה של קבוצת השווים  בגיל ההתבגרות מדגיש את חשיבות ההתערבות הקבוצתית עם מתבגרים ואת היותה כלי בעל עוצמה והשפעה רבה. המתבגר הנמצא לעתים קרובות במצבי לחץ ובלבול, יכול בקבוצת השווים לבטא את עצמו ולמצוא אוזן קשבת אצל חבריו המסוגלים להבין אותו, להשתתף עמו בחוויותיו ולקבלן  כטבעיות ונורמטיביות לגיל, דבר שעשוי לסייע בהפגת מתח וחרדה ולהגביר את תחושת הביטחון. מתבגר זוכה בקבוצה להתייחסות ולתגובה, החל מתמיכה ועידוד וכלה בלחץ וביקורת, שאותם הוא מוכן לקבל מקבוצת השווים אך לא מעולם המבוגרים.

בקבוצות נוער יש להתערבות קבוצתית משמעות נוספת - גם מבחינת הפנמת נורמות התנהגות חדשות, שיפור דימוי עצמי, רכישת מיומנויות חברתיות, התמודדות עם מצבים מקשים כתוקפנות, התמכרויות ועוד. ההתערבות הקבוצתית בקרב נוער היא כלי יעיל ורב עוצמה, במיוחד בתחום ההתמודדות המניעתית ובניסיון להקנות או לשנות נורמות, עמדות, ערכים והתנהגויות, המושפעים מהאווירה הקבוצתית, המשפחתית והקהילתית  אשר בה חיים בני הנוער.

קבוצת הדרכת הורים - מנחה סיגל אביאל


גיל ההתבגרות הנה תקופה אשר מאופיינת במגוון שינויים, מבחינה רגשית, קוגניטיבית וגופנית, לצד תהליך משמעותי של גיבוש זהות עצמית. תהליכים אלו מובילים לא פעם לבעיות וקשיים בחייו של המתבגר, בייחוד בקשר שלו עם הוריו. הדרכת הורים למתבגרים המתמודדים עם קשיים שונים, הינה חשובה אף יותר. הקבוצה מתמקדת בהקניית כלים להורים, במטרה לסייע בהתמודדות עם הנער המתבגר, למען יוכלו לספק לו סביבה תומכת, עוטפת וחזקה, אשר מסוגלת להכיל אותו מצד אחד, ולייצר גבולות ברורים ובטוחים, שמגינים על שאר המשפחה, מצד שני. בעזרת כלים אלה, המשפחה תלווה אותו לאורך השינויים שהוא עובר.


קבוצת הורים וילדים אולי בהדרכת מירי קניאל והבת שי

השיח הפתוח בבית הוא היסוד להתמודדות בריאה עם עולם מורכב, משתנה, מלא הפתעות ופיתויים. באמצעות השיח המשותף יכול ההורה לעמוד על הלכי הרוח של המתבגרים, להכיר את עולמם, להבין את מצוקותיהם, לפתח עמם חשיבה ותובנות ולחזק את תחושת הביטחון והשייכות. כתוצאה מכך, יוכל המתבגר, לפנות ולשתף את ההורה במחשבות, ברגשות ובחוויות שלו, ומתוך שיח תומך זה ממשיכה ומתפתחת יכולת ההתמודדות של הילד עם העולם שסביבו ועם התא המשפחתי.

גינון טיפולי
גינון טיפולי הוא שיטת טיפול העושה שימוש בצמחים ובפעילויות הקשורות לגינון לשם שיפור ברווחתו הפיזית והנפשית של האדם. הגינון הטיפולי מתאים לקשת רחבה של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ונותן מענה להיבטים חברתיים, נפשיים, פיזיים, רגשיים והתנהגותיים.

קבוצת מוסיקה
תרפיה במוסיקה היא תהליך טיפולי, אשר משתמש במוסיקה כאמצעי לביטוי והשלכה  המתאים לילדים נוער ומבוגרים באופן פרטני או קבוצתי – לשם טיפול בקושי, בעיה או סמפטום פיזיולוגי, קוגנטיבי, רגשי, חברתי או רוחני.
בבסיס החשיבה הטיפולית עומדת ההנחה כי יצירה אומנותית על כל גווניה היא כלי לביטוי לא מילולי של החלקים המודעים והלא מודעים שבתוכנו, כמו גם שפה שבאמצעותה ניתן לתקשר. לאחר הביטוי היצירתי ניתן להוסיף גם מילים, משמעות ופרשנות לעבודה, הן מצד המטפל והן מצד המטופל.
כקבוצה, ניתן להאזין למוסיקה, לאלתר בכלים שונים, ביחד או לחוד, להקליט את היצירה ולשמוע אותה שוב למשוב נוסף, להלחין מוסיקה למילים קיימות או לחבר מילים חדשות למוסיקה קיימת, פעילויות של דמיון מודרך, תנועה , שירה, נגינה בצוותא ועוד.

אמנויות לחימה :  
קונג פו הינה אומנות לחימה יעילה ביותר לריפוי ושיקום הגוף והנפש. האימונים בקונג פו שאולין מפתחים את  הקוארדינציה, כוח מתפרץ (בסינית פא לי), יכולות אקרובאטיות, שיווי משקל, יכולות לחימה, גמישות, יכולת ריכוז, שליטה גבוהה בגוף וברוח, נחישות ורוח של לוחם (fighting spirit), משמעת עצמית, ביטחון עצמי ורוגע. מטכניקות הלחימה של החיות, כלי נשק עתיקים ועד הגנה עצמית, קרבות מגע מלא מדיטציות, פילוסופיה ועוד. 

קבוצת כישורים חברתיים ותקשורת :

ישנם נערים ונערות החווים חוסר שייכות, קושי להשתלב וקושי בהבנת מצבים חברתיים בעוצמה גבוהה יותר מרוב חבריהם ובני גילם או בתדירות גבוהה יותר. אלה עשויים להרוויח מטיפול שמתמקד בשיפור המיומנויות החברתיות.
כישורים חברתיים נשענים על יכולות שונות. חלקן יכולות בסיסיות יותר, כמו קשר עין ושפת גוף, וחלקן יכולות מורכבות יותר. חיזוק של יכולות אלו מסייע לשפר את ההבנה שלנו את עצמנו, וגם מסייע לנו להבין אחרים, מה הכוונות שלהם ומה הרצונות שלהם.
עוררות של רגשות אמפתיים, הגברת הקשב והריכוז, שיפור הוויסות הרגשי ותחושת ה"יש לי מקום" הינם חלק חשוב בלמידה החדשה ובשינוי הרגלים ההתנהגותיים שנטמעו בעבר.

קבוצה דינמית: בהנחיית ד"ר אלון אשמן פסיכיאטר מומחה.
הדגש בקבוצה דינמית הינו על התקשורת הבין אישית בדינמיקה קבוצתית וכמו כן לכל אחד יש את המקום האישי להביע, לחלוק או פשוט להתבונן.
הקבוצה איננה שיפוטית, מה שמאפשר למשתתף לחלוק בנוחות מעולמו הפנימי.
מטרת הקבוצה ליצור יכולת תמיכה חברתית ומקור הכלה.

קבוצת פעילות גופנית
קבוצת אימון לחזוק הגוף, לריצה והליכה . הפעילות מתקיימת בחוץ במרחב הפתוח ומותאמת לכל מצב פיזי וכושר אישי. מועברת על ידי מאמן ריצה ועובד סוציאלי בעל ניסיון בעבודה עם נוער.
השתתפות בתחרויות ריצה

קבוצת כדורגל  
במפגשים אלו, במסגרת פעילויות ספורטיביות, מתנסים המשתתפים ולומדים להתמודד עם מצבים חברתיים פשוטים ומורכבים תוך כדי עבודה על בניית תקשורת, התמודדות עם תסכול, הכרה בחוקים החברתיים. תוך דגש על חיזוק היכולת להתמודד עם הדרישות החברתיות הקשורות בתחילת גיל ההתבגרות.

קבוצת אסטרטגיות למידה
אסטרטגיות למידה הינן כלים שהלומד רוכש על מנת לייעל את הלמידה במטלות מורכבות,
לבסס את השליטה בחומר הנלמד ולהשיג את המטרה הלימודית. במהלך הקבוצה לפיתוח
אסטרטגיות למידה נלמדים ומשתכללים תהליכי חשיבה ויכולות כגון: 
הבחנה בין עיקר וטפל, השוואה, שילוב מידע, שימוש במאפייני טקסט,
ארגון חומר לימודי עפ"י ראשי פרקים או טבלאות ועוד. 
הקבוצה מועברת ע"י מורה להוראה מתקנת.

קבוצת אמנות
קבוצה טיפולית דינמית בה המשתתפים מתעמקים ביצירה אישית וכמו כן ביצירה משותפת תוך מודעות על הנעשה סביבם לצורכי תמיכה וחיזוק.
תהליכי היצירה משקפים את עולמם הפנימי של המטופלים ומסיעים בפתרון מצוקות ומתחים וכמו כן ישנה האפשרות לשתף תחושות ורגשות העולים במהלך היצירה.

 

מרחב פתוח:

מספר מרחבים אישיים וקבוצתיים פותחו במאניטין במיוחד עבור בני נוער שזקוקים מפעם לפעם למנוחה או שאינם מתחברים לפעילות קבוצתית מסוימת.

חדר אמנות –  לרשות המטופלים עומד חדר אומנות מאובזר בו יתקיימו קבוצות יצירה וטיפולי ריפוי בעיסוק. בחדר חומרי יצירה, ציור, פיסול, עסות נייר ועוד.

חדר מוסיקה – חדר המוזיקה הינו חלל נעים בו יכולים המטופלים לחוות, להשתתף ולשתף מגוון של חוויות מוסיקליות הן בשמיעת מוסיקה, נגינה, תרפיה במוסיקה ולמידה בקבוצות או ביחיד. חדר המוסיקה מאובזר בכלי נגינה שונים ומערכת שמע מתקדמת. חדר רגיעה :

חדר רגיעה- חדר המשמש לרגיעה ומנוחה ופעילות פנאי כגון משחקים, מוסיקה שקטה, תשבצים, אווירה נינוחה ונעימה המתאימה לאווירת המקום.

 
 
 

סופי שבוע

טיפולים חווייתיים – יואב מרום: פסיכותרפיה קשובת טבע וחוויה

טיפול דרך טבע ואתגר, התמודדות עם קשיים פיזיים ומנטליים דרך פעילות אתגרית, למידת מיומנויות הישרדות ומסעות טיפוליים.
הפעילות מועברת על ידי מנחים מומחים בטיפול ומדריכים מקצועיים ובליווי חונכים.

 

הטיפול מיועד לבני נוער המתמודדים עם:

  • חרדות ודיכאון

  • התפרצויות זעם

  • הפרעות בשינה

  • הפרעות קשב וריכוז

  • ירידה בתפקוד הכללי/לימודי/חברתי

  • חרדה חברתית

  • התמכרויות

  • הפרעות אכילה

  • נפגעי/ות תקיפה מינית

  • דימוי עצמי וגופני ירוד

במקביל ניתנת הדרכה ותמיכה להורים, במסגרת אישית/זוגית לפי הצורך וכן במסגרת קבוצות תמיכה להורים ומשפחות.

 

שיטות טיפול מומלצות לבני נוער המוצעות במרכז מאניטין ברעננה:

  • אבחון וליווי פסיכיאטרי

  • פסיכותרפיה

  • CBT

  • DBT

  • טיפול באומנות

  • טיפולי גוף נפש

  • טיפול משפחתי

  • טיפול במוסיקה

  • טיפול באמצעות בעלי חיים

  • טיפול בהתמכרויות

  • ייעוץ תזונתי

  • אימון

  • חונכות אישית

 

אשפוזי בית וטיפולי בית למתמודדים צעירים:


Depositphotos 7009634 original

 

ברגעי משבר, מתמודדים ומשפחותיהם נמצאים לפני החלטה משמעותית. אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי הינו אחד הפתרונות היחידים שמציעה הרפואה הציבורית במדינת ישראל במצבים שכאלו. במקרים רבים ישנה גם אלטרנטיבה אחרת. "אשפוז בית פסיכיאטרי"
אנו יודעים עד כמה הטלטלה שבאשפוז גדולה עבור המשפחה והמתמודד בפרט כאשר מדובר בבני נוער. הסטיגמה, החיכוך עם מטופלים במצבים שונים, חוסר הידיעה לגבי אופן הטיפול וחוסר האונים המלווה את המשפחות בכל הנוגע למועד השחרור הלא ידוע ובעיקר לתקופת השיקום בעת השחרור. 
בעוד שבמקרים אקוטיים אשפוז בבית החולים עשוי להציל חיים, בעיקר כאשר המתמודד עלול להיות מסוכן לעצמו או לסביבתו. ברבים מהמקרים אין עילה ממשית לאשפוז ומקרים רבים מאופיינים במצב בו המתמודד פשוט זקוק לעזרה אינטנסיבית, טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, השגחה והכוונה מקצועית לו ולמשפחתו אשר אינה יכולה לתת את מענה ברבים מהמקרים. 


אשפוז בית טיפול בפיקוח פסיכיאטרי

כל שירותי אשפוז בית נעשים בתיאום עם המטופל ומשפחתו ובכפוף להמלצת הצוות:

-          מפגש ייעוץ ואבחון התנהגותי / פסיכיאטרי

-          מפגשי התערבות ( Intervention)

-          פיקוח וליווי פסיכיאטרי על- ידי פסיכיאטר מומחה

-          שירות אחים/אחיות עם התמחות בבריאות הנפש לנוער משמרות של 4-12 שעות

-          שירות חונכים/ חונכות  משמרות של 2-6 שעות

-          טיפול זוגי/ משפחתי להורים

-          שיחות עם פסיכולוג/ פסיכותרפיסט, עובד סוציאלי קליני

-          מגוון טיפולים הוליסטיים המסייעים לאיזון ורגיעה

-          טיפול מקצועי ב- PTSD (פוסט טראומה)

-          פסיכודרמה וטיפול באומנות

-          טיפול מקצועי בהתמכרויות ותחלואה כפולה

-         פעילות ספורטיבית בהשגחת מדריכים מקצועיים

 

לפרטים – מרכז מאניקר 09-8669696 מירי קניאל 054-9292222 הדס 052-5858000